مقاله های خاص

مقاله های خاص
با سلام خدمت دوستان عزیز امیدوارم که از مطالبی که در این وبلاگ منتشر میکنم راضی باشید
لطفا نظراتتون رو بگید
موفق باشید دوستان
شماره تماس : 09036355264
دوشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۵، ۰۵:۰۶ ب.ظ

ایمپلنت دندانی در کودکان

بیماران در حال رشد اغلب به بازسازی های پروتزی در نواحی بی دندان نیاز دارند. تروما و هاپیودنشیا شایع ترین ناهنجاری های مسبب بی دندانی مادرزادی کودکان هستند. درمان معمول بیماران قبل از تکمیل رشد اسکلتی و دندانی، پروتزهای متحرک است.

با این حال تحلیل استخوان الویول باقی مانده، مشکلات پریودنتال و پوسیدگی های ثانویه با کاربرد پروتز متحرک افزایش می یابد. امروزه ایمپلنت به علت کاهش نیاز به اماده سازی دندانی در بی دندانی نسبی، افزایش گیر وثبات در بی دندانی کامل، افزایش زیبایی و قدرت جوندگی و بهبود کیفیت زندگی در بسیاری موارد بهترین طرح درمان در نواحی بی دندان بوده و تمایل به استفاده از آن به علت موفقیت پوتزهای متکی بر ان رو به افزایش است.

در یک متاانالیز، میزان بقای ایمپلنت 6 ماه بعد از تحمل بار 93.6 % برای دنچرهای نسبی ثابت و 97.5 % برای روکش های تک ذکر شد. بزرگ ترین نگرانی در قراردهی ایمپلنت در کودکان و نوجوانان، رشد اسکلتی و دندانی است. اثر رشد بر موقعیت ایمپلنت و اثر ایمپلنت و پروتزهای متکی بر ان بر رشد اسکلتی و دندانی ، محدودیت هایی در کاربرد معمول ان در افراد در حال رشد ایجاد می نماید. درخواست بیشتر جهت کاربرد ایمپلنت به علت افزایش اگاهی والدین از اثرات مثبت روانی آن، همچنین تمایل به درمانی با ثبات تر و بهبود حفظ استخوان از نظر فیزیولیژیکی در نواحی بی دندان مادرزادی یا ترومایی در مقایسه با پروتز متحرک، دندانپزشک را مجبور به ارزیابی و اگاهی بیشتر از روند رشد و اثرات متقابل آن با قراردهی ایمپلنت می نماید.

با وجود مزایای کاریرد زودهنگام ایمپلنت در برخی بیماران با شرایط ویژه با فواصل زیاد بین دندانی قراردهی تاخیری ایمپلنت تا زمان تکمیل رشد اسکلتی و دندانی و کاریرد درمان های جایگزین نظیر پروتزهای متحرک و ثابت و ارتودنسی ثابت شده است. زیرا ایمپلنت در یک محیط دینامیک قرار داده می شود و مشابه دندان عمل نمی کند و در طی رشد و جابجایی دندان ها نیز ثابت است و سبب ناهنجاری و برهم زدن ردیف دندانی می شود.

از سوی دیگر تفاوت های فردی فراوان و غیر قابل پیش بینی به خصوص قبل از تکمیل رشد نیز پیشگویی نتایج ایمپلنت گذاری را ناممکن می سازد. لذا قراردهی ایمپلنت در دوران دندانی مختلط و حتی طی بلوغ، پیش اگهی محدودی دارد و درصورتی که دندان پزشک مجبور به قراردهی زودهنگام ایمپلنت است، نواحی بی دندان طویل تر و متعددتر بر بی دندانی های منفرد برتری دارند.


سورس: ایمپلنت

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۱۸
الهام کشاورز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی