مقاله های خاص

مقاله های خاص
با سلام خدمت دوستان عزیز امیدوارم که از مطالبی که در این وبلاگ منتشر میکنم راضی باشید
لطفا نظراتتون رو بگید
موفق باشید دوستان
شماره تماس : 09036355264
شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۰۶:۳۸ ب.ظ

لبخند لثه ای

لبخند لثه ای دندانپزشکی

این حالت وقتی رخ می دهد که هنگام خندیدن بیمار دکتر دندانپزشک ، لثه نمایان می شود و مطابق تصویری که می بینید 80 % بیماران در تصویر ، لثه شان هنگام خندیدن دیده می شود .

دو گروه بزرگ و عمده سبب ایجاد Gummy smile می شود . یک گروه دندانپزشک مربوط به صورت و لب می باشد در تمام این گروه عامل بوجود آورنده لبخند لثه ای اندازه و شکل لثه و دندان طبیعی می باشد .

1 -کوتاهی لب بالا 2- فک بالا بلندتر از حد نرمال است 3 – لب بالا خیلی متحرک است بطوریکه به راحتی می توانید حرکتش دهید .

گروه دوم که بستگی به دندانها و لثه دارند .

1 – سایش دندانها و سپس به سمت جلو آمدن دندانهای فک بالا

2 – رشد بیش از حد دندانها و پایین آمدن لثه ها همراه آن

3 – رشد بیش از حد لثه که منجر به بهداشت ضعیف یا تنفس دهان می شود

با توجه به توضیحات بالا ، درمانها نیز متفاوت می باشد .

1 – ارتودنسی 2 – جراحی لثه یا شکل دهی لثه 3 – جراحی فک 4 – تزیق ژل و بوتاکس برای تغییر فرم لب

ترمیم های قدیمی

دلیل خارج کردن ترمیم ها و آمالگام های قدیمی

پرکردگیهای قدیمی بیشتر از 8 سال باید به طور کامل بررسی شود . اگر ترکهای ریز و میکرولیکج ( ریزنشست ) داشته باشیم باید عکس رادیوگرافی زیر پرکردگی قدیمی ، پوسیدگی مشاهده کردیم باید پرکردگی قبلی بایدتعویض شود .

مشکل عمده درباره پرکردگی قدیمی آمالگام بوجود می آید .

1 – در نوشیدن یا خوردن مواد غذایی سرد وگرم دندان حساس می شود و دندان مدت طولانی درد می گیرد وحساس می شود وممکن است حتی دندان دچار ترک خوردگی شود ودندان بشکند.

2- زیر پرکردنی قبلی پوسیدگی رخ می دهد واین امر در دراز مدت اتفاق می افتد.

3- بین پرکردگی ودندان فاصله بوجود می آید ویک مرز مشخص بین این دو بوجود می آید که در معاینه کلینیکی دندانپزشک به وجود آن پی می برد .

با این توضیحات وبا دلایل بالا ، عکس رادیوگرافی از دندان بیمار گرفته می شود وسپس پرکردگی قدیمی تعویض می شود وپرکردگی جدید جایگزین آن می گردد.

راههای جایگزینی ترمیم های قدیمی چیست؟

با پیشرفتهای تکنیکی وتولید مواد جدیدن وبوجود آمدن دستگاههای مدرن دندانپزشکی چندین راه برای این جایگزینی وجود دارد .

پر کردن توسط کامپوزیت : اگر ساختار دندان کمتر از 50% آسیب ببیند وپوسیدگی وجود داشته باشد با مواد همرنگ دندان می توان دندان را پر کرد . با از دست رفتن حدود کمتر از 50% دندان (به علت ترک یا پوسیدگی ) حدود 90% استحکام دندان کاهش می یابد.
اینله های سرامیکی توسط پرسلن
این تکنیک زمانی استفاده می شود که حدود 60 – 40 % از ساختار دندان تخریب شده باشد .این پرسلن های جایگزین محکم تر ومقاوم تر از کامپوزیت هستند ودر لابراتوار دندانپزشکی ساخته می شود . معمولا یک جلسه ترمیم وپوسیدگی قبلی خارج می گردد وقالبگیری از دندان انجام می شود وتالب به لابراتوار ارسال می گردد . در انجا با پرسلن ، اینله سرامیکی ساخته می شود ودر جلسه دوم باسمان (چسب ) مخصوص دندانپزشکی ، اینله چسبانده می شود.

پروتزثابت ( روکش )
اگر ساختار دندان بیش از 50 % تخریب شده باشد ، دندان ابتدا ترمیم می شود ولی حتما باید توسط روکش محافظت شود چون همانگونه که در بالا اشاره شد از استحکام دندان به شدت کاسته شده و در طولانی مدت نمی تواند ماده پرکردگی یا اینله را در خود نگه دارد و باید آن را توسط پروتز ثابت یا روکش پوشش داد تا از شکستگی و تخریب ماده ترمیمی جلوگیری کرد .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۲۷
الهام کشاورز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی